06 - 1299 4945

In het steeds (sneller) veranderende landschap van internet is het lastig om up-to-date te blijven. De ideale homepage zoals deze een paar jaar geleden nog de norm was, kan in 2017 weer volledig verouderd zijn. Sterker nog, een website die nu zeer vernieuwend en modern is, zal (zonder de nodige updates) over een jaar of twee al verouderd en ineffectief blijken te zijn.

tekstplaatje hoe ziet de ideale homepage eruitDeze wereld verandert zo snel dat je, als je je best niet blijft doen, al snel achter lijkt te lopen.
Maar wat moet je dan?
Hoe weet je dan wat werkt?

Gebruikerservaring

Het is uiteindelijk die gebruikers- of bezoekerservaring die bepaalt of jij een goede website hebt. Eigenheid is belangrijk, want als grijze muis in de massa opgaan wil niemand. Maar TE eigen werkt ook niet, want je bezoekers moeten weten waar ze moeten kijken, klikken en kopen.

Geef je website, en vooral je homepage daarom een duidelijke eigen stijl. Zorg dat je logo is vertaald in een huisstijl die ook op de website tot uiting komt. Deze stijl moet herkenbaar zijn over de gehele site en daarnaast is functionaliteit het belangrijkste onderdeel van je ontwerp. Ontwerp met deze tips in het achterhoofd voor een succesvolle homepage:

Mobiele gebruikers zijn belangrijk

Responsive design is een MUST.

Kijk bij ieder ontwerp naar de verschillen op diverse schermen, resoluties en browsers. Klein en groot, overal moet de basis duidelijk zijn, altijd met een zeer hoge gebruiksvriendelijkheid.

Gemakkelijke navigatie

Een simpel menu, met duidelijke titels. Je bezoeker heeft een bepaalde verwachting als hij op een menulink klikt. Zorg dat die verwachting uitkomt. Op de pagina Contact horen je contactgegevens, niet een agenda van je volgende evenementen.

Je logo wil je natuurlijk laten opvallen. Zo weet je bezoeker meteen waar hij/zij is en ontstaat er geen onzekerheid. Zet je logo links bovenaan. Het lijkt misschien saai, want iedereen doet het.

Ja iedereen doet het, met een goede reden.
Er zijn heel veel onderzoeken naar geweest en iedere test lijkt uit te wijzen dat dit de eerste plek is waar mensen kijken voor de bedrijfsnaam. Vindbaarheid is hierbij dus belangrijk. Als mensen niet weten met wie ze te maken hebben zijn ze zo weer weg.

Duidelijkheid

Niet alleen in het menu, maar in de volledige eerste indruk. Met titels en subtitels die meteen vertellen wat je bedrijf doet. En alles wat daarna komt, ben duidelijk.

Dit is niet de plek om mysterieus te doen, het is geen blind date met je klant. Je homepage is jouw podium, en de bezoeker staat al aan de kassa. Het enige dat je website moet doen is zorgen dat deze bezoeker dus ook een kaartje koopt.

Call-to-Action (CTA)

Waarom heb je een website?
Aan het eind van de rit, wat is de bedoeling dat je bezoekers gaan doen?

Of het nu gaat om kopen, abonneren, installeren of introduceren, zorg ervoor dat bezoekers die cruciale stap weten te vinden. Deze cruciale stap noemen ze in de online wereld een Call to Action. Het is die felgekleurde knop waarop staat ‘voeg toe aan winkelwagen’, ‘reserveer hier’ of ‘BESTEL NU’.

Hoe ontzettend afgezaagd het ook lijkt, een CTA-knop WERKT! Neem ze aan het handje mee.
Zodat er maar geen twijfel bestaat over hoe ze kunnen komen waar jij ze wilt hebben.

Kort & Krachtig

Ellenlange paragrafen werken misschien nog in de krant, internet is een andere wereld. Niemand heeft zin in langdradige teksten puur en alleen om wat meer zoekwoorden in te verstoppen. Zelfs Google niet.

Ben kort… en bondig.

Als je in een paar regels kunt vertellen waarom je bezoeker jouw product of dienst nodig hebben, en waarin jij je onderscheid van je concurrentie. DOEN!

Als een slogan genoeg is om je punt te maken? Just do it!
(pun intended)

Spiekbriefje

Hoe jouw homepage eruit moet komen te zien is afhankelijk van je bedrijf en wat je wilt bereiken met je site. Er zijn geen vaste regels als het gaat om webdesign en gebruiksvriendelijkheid. Alles blijft veranderen. Wel zijn er dingen waarvan we weten dat die NU goed werken. Layouts en handigheidjes, zaken inspelen op de trends, anno nu. Die zorgen dat je bezoeker weet waar hij/zij aan toe is. Die maken dat je bedrijf zijn gestelde doelen wat makkelijker bereikt.

Zo heb ik een sjabloon, een overzicht met handigheidjes die vrij goed werken. Misschien wil je mijn spiekbriefje wel eens zien. Dat mag, klik op onderstaan plaatje en je komt direct op de juiste plek.

ideale homepaginaMaar dit is niet het enige dat je moet weten.
Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden om een ideale homepage te maken.

En verder:

  • Video wordt het helemaal. Als je een video hebt of kunt laten maken, zet deze op je homepage. Het onderwerp kan heel divers zijn; Je product in actie, jouw drive als ondernemer of hoe het ooit begon.
  • Sliders (een galerij met wisselende foto’s) zijn mooi, maar bezoekers hebben het geduld niet om ze allemaal te bekijken. Zet hier geen teksten en zeker geen CTA op.
  • Beeldbank foto’s zijn mooi, maar originele foto’s zijn veel waardevoller. Niets voelt zo nep als die grote prodent-smile van een beeldschone receptioniste die men niet aan zal treffen bij jouw hoofdingang. Maak foto’s in de lijn van je huisstijl, met de juiste kleuren en het goede gevoel. Een goede fotograaf kan je hierbij zeker helpen.
  • Laat je site eens volledig testen, ofwel nalopen door verschillende mensen uit verschillende doelgroepen. Een tiener ziet andere dingen dan mijn oma van 80+. Ook al horen ze niet tot je doelgroep, je doel moet voor iedereen duidelijk zijn. Klikt men waar jij wil dat ze klikken? Snapt iedereen wat er met je teksten bedoeld wordt?
  • En last, maar zeker niet least, updaten. Zorg dat je site en de inhoud regelmatig gecontroleerd wordt. Houd je website actueel en plaats af en toe iets nieuws. Een statische website wordt al snel een verouderde website. Houd in de gaten waar bezoekers klikken en werk zo door aan verbeteringen die jou weer helpen je doelen eerder te bereiken.
Zo simpel is het dus…!

Maar natuurlijk is dit helemaal niet zo simpel. Zelfs met een sjabloon en al deze tips kan het gewoon lastig zijn om een ideale homepage en een goede website te maken. Mocht je nog vragen hebben, stel je vraag hieronder in de reactie en ik zal je helpen.

PS. Deel deze blog met je netwerk, zodat ook anderen kunnen leren wat de basis is voor een succesvolle homepage, het begin van iedere website. 
Of, laat mij het voor je doen!

Groetjes Puck

Op de hoogte blijven van alle nieuwe blogs? Laat je gegevens hier achter.
%d bloggers liken dit: