06 - 1299 4945

“Maar die ander doet het voor € 500,-, waarom is het bij jou dan zoveel duurder?”

 

Vergelijk de volgende zaken eens:

  • Een hamburger van een bekende fastfood keten
  • Een hamburger van een lokaal restaurant
  • Een hamburger van een sterrenrestaurant

In de basis blijft het hetzelfde, een broodje met een plak vlees erop. Het is de uitwerking waar het hier om draait. De kosten kunnen voor een hamburger uitlopen van zo laag als € 1,- tot ver boven de € 50,-.

Kosten versus product

de kosten van webdesign Bij de keten maakt een puber binnen 30 seconden je kleffe broodje, met een dunne schijf van iets wat lijkt op vlees, een kwak saus en als je geluk hebt nog een schijfje augurk. Je hebt een paar happen te eten, maar een maaltijd is het niet te noemen.

Het lokale restaurant heeft al een zelfgebakken oerbroodje, goed belegd met tomaten, uien, een plak kaas, wellicht wat sla en een mooie hamburger, van een lokale slager afgenomen. Deze kok heeft ervoor gestudeerd om te weten waar hij mee bezig is en na zijn hamburger heb je genoeg gegeten en zit je buik vol.

De bekende Michelin chef pakt echter volledig uit met zijn versie van een hamburger. Het allerbeste granen, ingevlogen vanuit Peru, waar het alleen door gedestilleerd water is beregend en met fluwelen handschoenen is geplukt. Het vlees komt van Angus Stieren die 3x daags werd gemasseerd op de flanken, met een speciaal dieet van lentebloesems, dieprode rozen en champagne. Ook de tomaten, uien en andere aankleding komt van zeer exclusieve betrekkingen, want niets dan het allerbeste is goed genoeg voor een chef die steeds iets nieuws wil creëren. De ober brengt een drieluik van verschillende borden die samen een prachtig kunstwerk vormen,  als een deconstructie van de bekende hamburger… (ofzoiets)

Zelfs iets simpels als een hamburger komt in vele verschijningen, uniek door de kwaliteit van de producten en de kok die de hamburger bereid.

Een goede kok weet hoe lang de hamburger in de pan moet voordat hij precies gaar is. Hij weet welke smaken goed combineren met het gekozen vlees en welk type broodje de burger het best omlijst. Maar hij weet ook wat hij weg moet laten om het bord niet te vol te proppen. Een andere kok gaat nog een stap verder om zijn gasten een unieke sensatie te laten beleven, iedere hamburger uniek door zijn liefde voor het product.

Zo ook met websites en hun designers.

Er is een keuze uit honderden verschillende websites & -designers. Van spotgoedkoop tot extreem duur en alles daar tussenin. Deze prijsverschillen zitten hem, net als bij hamburgers voornamelijk in kwaliteit (kennis) en maatwerk.

Een goede webdesigner weet welke onderdelen de bezoeker aantrekken. Hij weet hoe hij duidelijke navigatie, passende teksten en professionele beelden moet combineren zodat de kijker een goed beeld krijgt van het bedrijf en getriggert wordt tot een aankoop. Maar hij weet ook dat een website niet overvol moet staan. Dat er ook zoiets is als teveel informatie.

En dan is er nog het maatwerk. Want als iedereen hetzelfde zou willen dan is het spotgoedkoop om dit te maken, het wordt gewoon massaproductie. Alleen we willen niet hetzelfde… We willen juist anders zijn om op te vallen in die massa. Ieder bedrijf heeft zijn eigen geschiedenis, filosofie en toekomstvisie en al die websites moeten ook anders zijn. Zodat ze weergeven hoe het bedrijf is en wat hun klanten willen zien. En dat anders zijn vereist aanpassingen, en die aanpassingen kosten geld.

De kosten van webdesign

In de kern komt het er op neer dat hoe meer maatwerk je wilt, hoe hoger de kosten zullen zijn.

Zo zijn er de gratis DIY bouwers die behalve het kiezen van een sjabloon verder geen aanpassingen accepteren, je kunt er misschien nog net je eigen sausje aan toevoegen. Deze websites zijn zo goedkoop, vanwege het aantal afnemers. Zodra je wat meer wil aanpassen (bijvoorbeeld je eigen link gebruiken) kosten ze ineens een stuk meer geld.

Dan zijn er de oplossingen waarbij diverse gradaties van maatwerk mogelijk is. WordPress bijvoorbeeld is zo’n basisoplossing waarbij je zelf weer kunt kiezen hoe ver je gaat in maatwerk. Kies je voor standaardsjablonen en bestaande plugins, dan is het maatwerk en de kosten daarvan te overzien. Wil je specifieke functies die aansluiten op de bedrijfssoftware, dan wordt dat al veel specifieker en natuurlijk een stuk duurder.

Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk om de website volledig zelf te bouwen. Het ontwerpen en programmeren van zo’n complete maatwerk websites is enorm arbeidsintensief en vergt ontzettend veel kennis van de vele scripttalen. Professionals met de kennis en kunde die zo een goede websites kunnen creëren zijn niet goedkoop en erg gewild door grote multinationals, die wel een uitgebreide website met veel maatwerk nodig hebben.

Hoeveel maatwerk heb jij nodig?

Waar ligt nu de balans van hoeveel maatwerk jouw bedrijf nodig heeft?
Dat is natuurlijk afhankelijk van wat je wensen zijn.

Over het algemeen kan 95% van de ZZP’ers en MKB’ers prima uit de voeten met een basisoplossing als WordPress, waarbij het maatwerk alleen voor specifieke functionaliteiten geldt. Als het blijft bij een contactformulier en een nieuwsbrief dan valt het maatwerk wel mee. Wil je een webshop of bijvoorbeeld een speciale rekentool die daarna een uitgebreid rapport verstuurd, dan vereist dat weer meer werk. Een afgeschermd deel van je website met diverse pagina’s speciaal voor leden vereist weer ander maatwerk.

Waar het allemaal om draait is dat je verder kijkt dan alleen de kosten van webdesign en kiest voor de webdesigner die jou het vereiste maatwerk met de juiste kwaliteit kan leveren. Iemand waar je op durft te vertrouwen. Die weet wat goed werkt voor jouw bedrijf en jouw website. Liefst iemand die maatwerk levert waar nodig, maar ook de standaardoplossing niet schuwt als deze  voldoet aan de eisen. Een partner waarmee je wilt samenwerken, want uiteindelijk is het maken van een website geen project dat je zomaar uitbesteed. Het is een samenwerking, waarmee je meerwaarde voor je bedrijf wilt creëren.

Wil je weten wat het jou zou kosten om een nieuwe website (met maatwerk) te laten ontwikkelen?
Laat je gegevens achter

Groetjes Puck

Op de hoogte blijven van alle nieuwe blogs? Laat je gegevens hier achter.
%d bloggers liken dit: