06 - 1299 4945

Ieder bedrijf komt een keer op het punt dat er een logo gemaakt moet worden. En dan komt al snel de moeilijke beslissing wie dat dan gaat doen. Ga je zelf puzzelen met lettertypes en plaatjes? Heeft de buurman nog een neefje die wel wat moois kan maken? Besluit je om een professional in te huren en de kopzorgen aan een ander over te laten?

Wie het dan ook maakt, het belangrijkste is dat je een goed logo krijgt.

Maar wat maakt een logo nou een goed logo?

Een goed logo is onderscheidend, praktisch, grafisch en brengt de beoogde boodschap door de volgende zaken toe te passen:

5 punten goed logo

Eenvoud

Simpele logo’s zijn vaak duidelijk en het meest effectief in het overbrengen van de boodschap van het bedrijf. Een goed logo is uniek, maar zonder ‘too much’ te zijn.

logo ontwerp, logo voorbeeld Nike

Herkenbaar

Naast eenvoud komt herkenbaarheid aan de beurt. Een effectief en goed logo is herkenbaar op diverse momenten en dankzij deze herkenbaarheid wordt je weer aan het bedrijf of product herinnerd.

Tijdloos

Goede herkenbaarheid komt ook naarmate de tijd verstrijkt. Hoe langer je logo gezien wordt hoe beter mensen je leren kennen. Een goed logo is blijvend. De basis blijft en verandert niet iedere 5 of 10 jaar.

Het beste en een van de bekendste voorbeelden hiervan is Coca Cola. Zij hebben een logo dat sinds 1905 amper is veranderd. Over tijdloos ontwerp gesproken.

logo ontwerp, logo voorbeeld coca cola, goed logo

Veelzijdig

Een effectief logo moet kunnen werken in verschillende media en toepassingen.  Klein en groot moet het logo er goed en meteen herkenbaar uitzien. Een goed logo wordt daarom altijd ontworpen in vector format. Dit zorgt ervoor dat je logo zo klein als opdruk op een balpen tot megagroot op een spandoek er altijd goed uitziet.

Vragen die je jezelf hierbij kunt stellen zijn:

  • Is het logo herkenbaar in zowel kleur als zwart/wit?
  • Blijft het duidelijk op een postzegel en op een billboard?
  • Ziet het ontwerp er ook goed uit in negatief? (licht logo op donkere achtergrond)
  • Zijn er kleurvariaties die je graag ziet, of die juist niet kunnen?

logo ontwerp, goed logo, logo voorbeeld FedEx

Passend

Het logo moet bij de doelgroep passen. Kinderlijke lettertypes werken prima voor kinderkleding of speelgoed, een automerk heeft echter een andere associatie nodig. Sierlijke roze krullen zijn niet passend bij een timmerman of voetbalclub, maar bijvoorbeeld wel voor een bloemenwinkel.

logo ontwerp, logo voorbeeld Disney, goed logo

 

Dus, bekijk je logo nog eens goed. Voldoet het aan deze 5 punten?

En als je nog geen logo hebt…
Denk dan nog eens goed na voordat je het neefje van je buurman inschakelt.
Je wilt natuurlijk wel dat je logo voldoet aan deze 5 punten.

Weet jij nog andere zaken waar een goed logo aan moet voldoen?

grafisch ontwerp, tekstschrijver
%d bloggers liken dit: